Wil jij betere kandidaten vinden dan jouw concurrenten?

Dat kan! Lees in deze blog op welke manier jij, als recruiter, jouw zoektocht kan vergemakkelijken en de ideale kandidaat online kan vinden. Onze experts hebben voor jou een vijftal redenen uit de kast gehaald! Voordat we beginnen…

Wist jij dat Facebook 6,8 miljoen dagelijkse gebruikers heeft? Instagram 2,6 miljoen en LinkedIn 611.000 dagelijkse gebruikers?

Dit is belangrijk om te weten omdat Social Media onmisbaar is. Iedereen bevindt zich de dag van vandaag online, ook jouw perfecte kandidaat! Daarom 5 redenen om Social Media te gebruiken als jij een recruiter bent:

 

Social Media vergoot en verbreed jouw vacaturebereik.
Het is een kunst om een vacature doelgericht onder de aandacht te brengen bij een bepaalde groep potentiële kandidaten, maar dankzij het internet kunnen we vrijwel elke doelgroep sneller en goedkoper bereiken. De top 4 meest gebruikte social media kanalen zijn: 1. Facebook, 2. Youtube, 3. Instagram en 4. LinkedIn,Door actief te worden op Social Media, vergoot en verbreed je het bereik van jouw vacature/boodschap en verklein je de stap voor de kandidaat om in actie te komen.

Tip: Vergoot jouw bereik door Social Media crossmediaal in te zetten, dit betekent het inzetten van meerdere platformen voor één campagne.

 

Bouw aan referral recruitment.
Social media kanalen zijn kanalen waarbij de gebruikers met elkaar communiceren, informatie delen oftewel met elkaar netwerken. Dit betekent dus ook dat Social Media de beste bron is van kandidaten. Social Media kan ons namelijk een boost geven aan via-via werving ook bekend als referral recruitment. Bestaande sociale netwerken of relaties zijn altijd de basis van Social Media. Bovendien neemt de potentiële kandidaat een boodschap veel sneller aan van een vriend, kennis of familielid dan van een organisatie.

Tip: “People buy from People”; hiermee wordt bedoeld dat men vaker iets koopt, aanneemt en accepteert als het door een ander die zij kennen en vertrouwen wordt aangeraden. 

 

Lang leve communities!
Door communitities op te starten of er aan deel te nemen, zet jij jouw recruitmentbureau actief in om kennis, vacatures en ervaringen te delen. Dit zal jouw reputatie versterken en je verkrijgt meer inzicht in de belevingswereld van de potentiële kandidaten. Hierdoor kun je gemakkelijker relevante content delen en interactie op of via een platform stimuleren.

Tip: Wees niet bang om een oproep te plaatsen of een vraag te stellen, dit zorgt voor interactie waarbij je mensen betrekt om mee te denken of mee te helpen.

 

Ga slim te werk door middel van een profielendatabase.
De titel zegt het al, door middel van een profielendatabase bespaar je tijd en uiteindelijk geld. LinkedIn is de perfecte platform om aan de slag te gaan met actuele profielendatabase. Jij als recruiter weet natuurlijk wie ‘de perfecte kandidaat’ is voor de functie waardoor je gericht individuen kunt benaderen. Een win-win situatie voor de kandidaat en jou. Het geeft mensen toch een egoboost als ze gevraagd worden voor een functie. Let alleen wel op dat je ze persoonlijk benaderd en geen standaard e-mail toe stuurt. Dan voelen talenten zich niet gewaardeerd en zullen ze jou en jouw organisatie niet serieus nemen.

Tip: Neem de profielen goed door en benoem in jouw boodschap naar de kandidaat een persoonlijk aspect wat jou als recruiter is opgevallen. 

 

Bouw een talentenpool.
Een belangrijke meerwaarde van Social Media is dat je als recruiter proactieve talenten kunt identificeren. Nog beter is het om jouw potentiële kandidaten de optie te geven om een waardevolle relatie met jouw recruitmentbureau op te bouwen op korte en lange termijn. Waarom? Niet ieder kandidaat is daadwerkelijk aan toe om direct van baan te wisselen, echter betekent dit niet dat ze niet graag op de hoogte blijven van jouw vacatures. Daarom is het belangrijk om jouw talenten verschillende opties aan te bieden zodat zij contact met jou kunnen onderhouden.

Tip: Houdt natuurlijk wel rekening met de privacy wetgeving.

Versterk jouw positie tegenover jouw concurrenten en vind betere kandidaten dan hen. Vergeet alleen niet dat het geen gemakkelijk werk wordt. Het zal tijd en moeite kosten maar als je het onder de knie hebt merk je direct resultaat. Een goed online recruitmentstrategie kan leiden naar een hogere omzet. Blijf op de hoogte van onze actuele blogs, nieuwsbrief en tips en tricks, schrijf je in!

Jouw online recruitmentstrategie uit handen geven? Dat kan! Onze experts staan altijd voor je klaar. Schrijf je in voor de werkwijze!